تفاوت کره حیوانی با کره گیاهی در چیست ؟

کره حیوانی از فرآوری خامه درست می‌شود. به این صورت که خامه آنقدر زده می‌شود تا مایع از چربی جامد جدا شود. سپس این چربی پالایش می‌شود، کمی نمک به آن اضافه می‌شود   و   در قالب قرار داده می‌شود این نوع کره حاوی ویتامین های طبیعی موجود در شیر       (k ، E، D ، A) ، کلسترول بالا ، سلنیوم ، آنتی اکسیدان

کره گیاهی یا مارگارین از روغن‌های گیاهی، بتاکاروتن (رنگ طبیعی)، امولسیفایر (برای ترکیب بهتر آب و روغن)، نمک و طعم‌دهنده ساخته می‌شود. علاوه بر این، امروزه ویتامین A و D نیز به کره گیاهی اضافه می‌شود.

تفاوت کره حیوانی و کره گیاهی

تفاوت مهم تغذیه‌ای این دو ماده غذایی در ساختار اسیدهای چرب آن‌ها نهفته است. پس تاثیر متفاوت کره حیوانی و کره گیاهی روی سلامتی ما، از وجود دو نوع چربی کاملا متفاوت ناشی می‌شود.

  • کره حیوانی دارای اسیدهای چرب اشباع است که باعث افزایش کلسترول ، کلسترول LDL   می‌شود که این مساله افزایش کلسترول سرم، باعث رسوب چربی در عروق بخصوص عروق کرونر می شود که باعث تنگی عروق کرونر و افزایش استعداد بدن به حملات قلبی عروق محیطی و عروق مغزی می شوند.
  • مارگارین از روغن‌های متفاوتی ساخته می‌شود. اگر مبنای ساخت کره گیاهی روغن نارگیل باشد، کره گیاهی حاصل دارای چربی اشباع خواهد بود. اگر مارگارین از روغن آفتابگردان ساخته شود، دارای چربی نیمه‌اشباع خواهد بود و اگر مبنای ساخت آن روغن زیتون یا کانولا باشد، نتیجه دارای چربی غیراشباع خواهد بود.مواد تشکیل‌دهنده کره گیاهی را بررسی کنید

نکته مهم این است که اگرچه کره حیوانی و گیاهی هردو دارای یک میزان کالری است و هر دو مورد آنها می توانند در صورت مصرف زیاد در ایجاد اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشد. یعنی 100 گرم  هر دوی آنها حدود 200 کالری انرژی تولید می‌کنند.

در نهایت، بهتر است که از کره گیاهی یا مارگارین حاوی چربی نیمه‌اشباع یا غیراشباع استفاده کنید که حاوی ترانس پایین باشد. و در صورتی که در رژیم غذایی خود، این نوع کره را جایگزین کره حیوانی کنید، خطر ابتلای خود و خانواده خود به بیماری‌های قلبی را کاهش خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.