غنی سازی مواد غذایی چیست ؟

غـنـی سـازی (Fortification ) عبارت است از افزودن یك یا چند ماده مغذی به غذای مصرفی متداول مردم. غنی سازی مواد غذایی با انواع مواد مغذی مثل آهن ، روی، کلسیم، ویتامین های گروه B، ویتامین C و ویتامین D به عنوان ارزان ترین و موثرترین راه برای كاهش شیوع كمبود ریزمغذی ها در جامعه مطرح است و در بلند مدت، می تواند به صورت پایدار موجب بهبود وضعیت ریزمغذی ها وکاهش شیوع آن ها در جمعیت یک منطقه شود. با مصرف روزانه محصولات غذایی غنی شده، بخشی از نیازبدن تامین می‌شود.

ویتامین ها بر اساس حلالیت به دو گروه ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب تقسیم می شوند.

– ویتامین های محلول در چربی عبارتند از: ویتامینهای A,D,E,K

– ویتامین های محلول در آب عبارتند از: ویتامینهای گروه B شامل تیامین (ویتامین B1)-ریبوفلاوین (ویتامین (B2- نیاسین (ویتامین B3 یا اسید نیکوتینیک)- پیریدوکسین (ویتامین B6)- اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)- فولات (اسید فولیک)- کوبالامین (ویتامین B12)- بیوتین (ویتامین B7) و اسید آسکوربیک (ویتامین C)

افزودن برخی مواد مغذی به مواد غذایی ممکن است دلایل تجارتی داشته باشد. به طور عموم این کار برای فروش بیشتر برخی محصولات در رقابت با محصولات کارخانه های دیگر انجام می گیرد. به عنوان مثال اضافه کردن ویتامین های گروه B به ماکارونی را می توان نام برد.

برخی ویتامین ها مانند ویتامین  E به عنوان ماده آنتی اکسیدان و نگهدارنده به روغن ها اضافه می شود.

تکنولوژی غنی سازی شير ساده می باشد، همه ويتامين ها و مواد غذایی که می توانند به شیر اضافه شوند بصورت شیر خشک شده و ویتامین های قابل حل در چربی به شکل روغن در دسترس است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.